gronstacity -

Ormbett!!

PUBLICERAT ♥2009-05-13 @ 08:12:07
Vi har endast en giftig orm i Sverige & det är huggormen.

Många tror att ormbett är ofarliga för hundar men det är helt fel!!  

Farligast att bli biten i tassen!!

Dom flesta tror att bett som tagit i nos & läppar är det farligaste, med tron om att svullnaden ska täppa till luftvägarna!! Så är det inte, som tur är!! Trots att dom flesta hundar blir bitna i nosen, är det dom som får bettet i tassen som oftast dör.

Vistas man mycket i skog & mark bör man ha tillgång till kortison så att behandling kan ges så fort som möjligt efter ett bett. Be din veterinär om ett recept!! Men kom ihåg att bara för att du själv har gett hunden kortison är den inte färdigbehandlad!! Du måste alltid uppsöka veterinär om din hund blivit ormbiten!!

Om din hund blir biten av en huggorm
 
Gör så här:

    ♥ Inspektera och leta efter bettet!!

    ♥ Ge hunden kortison!!

    ♥ Håll hunden i stillhet, speciellt om bettet tagit i tassar eller ben!!

    ♥ Uppsök alltid veterinär!!



Jag har kortison hemma =0)
Jag bor på ett ställe som är känt för att vara ormrikt!!
Men på dessa 4 år som jag har bott här, har jag inte sett en enda orm, jo, EN, men den var död!!





koMMenTarer
Postat av: Carolina

Svar: Tack du:D

Ja, blommor gör sig verkligen bra på bild.

2009-05-13 @ 18:21:18
URL: http://cnarki.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0