gronstacity -

Vad ÄR specialsök??

PUBLICERAT ♥2009-04-01 @ 23:26:56
Jag är väl inte den bästa på att förklara men jag ska
iallafall göra ett försök  =0)

Hunden står på ett bord medans matte el. husse står bakom en "grej"  som har en spak som man förflyttar burkarna med. Hunden ska sitta & vänta på ett kommando, tex från början när vi körde på te så använde jag kommandot jobba, nu när vi kör på svamp så använder jag kommandot svamp =0)
Specialsök innebär att man börjar med att hundarna får lukta på vanligt te i EN burk, man klickar & belönar när dom luktar i den burken. Sen ökar man burkantalet varje gång. 6 burkar = alla. När man då ser att dom fixar teet så kan man stoppa en störning i en annan burk. Störning kan då tex vara ett papper, tikdoft eller något annat.  Dom går vidare till teet, där dom får belöningen! Nu kör ju vi på svamp så då ligger det svamp i EN burk & i dom andra kan det ligga t.ex. tikdoft, salt, ketchup, kaviar, kakao när då hunden luktar i burken med svamp i så klickar & belönar man =0)

Detta kanske inte låter så himla skoj?? Men det ÄR det!! Tänk om ALLA hundar kunde få chansen att få prova på specialsök för det är ju verkligen jätteroligt!! Både för hunden & ägaren!! Att få Jobba med nosen är ju verkligen hundens lycka + att man får ju bättre kontakt & relation med sin hund +  det passar alla storlekar, åldrar, raser av hund & ägare också för den delen ;0P + det är väldigt bra för hundar som är lite osäkra, skrajja av sig & behöver stärka sitt självförtroende + att den ivriga, flamsiga hunden lär sig att ta det lugnt & kunna koncentrera sig  =0)
Hoppas att ni som inte vet vad specialsök är fick lite mer kläm på det nu!?!

Bästa L-L!! Om du fortfarande inte hajjar så får du väl följa med en söndag & kolla, vettja!?! =0)

ALLT kan hända på specialsök ;0P
Hundfrökens text till denna bild: " När Dahnino upptäckte mig på andra sidan banan skulle han hälsa lite bara men hur han bar sig åt för att få sin tunga under mina glasögon och slicka mitt ena öga det kan nog ingen förklara "
 

Om du klickar på bilden så kommer du till Bästa Hundfrökens hemsida =0)


koMMenTarer
Postat av: Sara

Jag erbjöd syster att följa med och titta också... Det är ju inte SÅ himla lätt att förklara. Framför allt inte VARFÖR det är så himla bra. Men det är det! Bra alltså, och kul. De är ju så himla duktiga, till och med våra flamsisar ;)

2009-04-02 @ 10:14:05
URL: http://snomonster.blogg.se/
Postat av: Lise-Lotte

Hmm ok blev faktiskt lite klokare nu och du jag följer gärna med och kollar.KRAM

2009-04-02 @ 20:05:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0