gronstacity -

Hur jag "uppfostrar" mina hundar!!

PUBLICERAT ♥2010-04-28 @ 09:41:25
Jag använder mig BARA av positiv inlärning, INGA ryck, slit, slag, trycka ner osv...
Jag BELÖNAR hunden för RÄTT BETEENDE, IGNORERA när hunden gör FEL!! Att förstärka ett önskat beteende med något, som är positivt för hunden, tex: en korvbit eller annat godis, smek, snäll röst, en leksak, ökar ju sannolikheten att hunden själv VILL upprepa beteendet igen!! Jag använder rösten mycket, tex om hunden gör något bra så låter jag GLAD på rösten & gör den nått som den inte får så låter jag ARG på rösten & det FUNKAR alldeles utmärkt!! Det vet jag, för jag har en speciell rackare, hi,hi, ;) Jag vet att många inte tror på den positiva inlärningen för dom anser att det tar sån tid & att det inte funkar??? Vad dom nu har fått det ifrån... Jag tror INTE på den "hårda" metoden, det som händer är ju att hunden är tillsammans med mig & gör som jag säger för att den är RÄDD för mig, hmm, så vill man ju inte ha det, man vill ju att hunden ska vara med mig & lyssna på mig för att den tycker om mig & tycker att det är roligt att vara med mig!! Eller hur?? =)

Gulliga Dahnino♥


Gulliga Raven♥


Kram ♥


koMMenTarer
Postat av: Anna Lundholm

Nu har jag länkat till din blogg!

Mvh Anna

2010-04-29 @ 08:46:27
URL: http://oscarochcasper.bloggplatsen.se
Postat av: Louise & Vinge

Helt rätt!!! Det finns många med ett lätt föråldrat synsätt på hundträning. Inte minst i jaktkretsar. Visst alla sätt är bra utom dom dåliga ;-) Men vissa är både snabbare och trevligare för både hund och förare =) Man KAN kampa med en retriver, man KAN träna apportering med godis! Det handlar om synsätt helt enkelt. Hur får man fram bra avlämningar? Jo, man får hunden att förstå att får jag dummyn eller fågeln fint i handen, först DÅ kan du få godisen jag kanske håller i andra handen. Oj, det kan bli långt det här märker jag... ett ämne jag brinner för, så då går man lätt igång ;-) Det finns mycket konstiga ideér i hundvärlden, det gäller att gallra friskt och skapa sig en egen grund att stå på!



Klicka på!

Mvh/ Louise

2010-04-29 @ 09:29:51
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=Vinge
Postat av: Pernilla, Matte till Raven

*Svar till Louise & Vinge*: SKOJ att du lämnade en kommentar på detta, tack =) Mm, det finns mycke konstigheter som folk använder sig av... Vissa grejjer orkar man inte ens diskutera med tjurigt folk... Man har ju fått många tips & man blir ju MÖRKRÄDD hur folk funkar!! Jag menar vi lever på 2000 talet & ändå så rycker, sliter, slår, trycker ner, osv, folk sina hundar, jag fattar inte, man ska ju SAMARBETA & ha KUL tillsammans inte skrämma hunden till att göra det man vill... Det är många som brukar diskutera det här med att ta matskålen av hunden medans den äter & tänk att det kan jag inte begripa vad det ska vara bra för... Jag menar, det enda som händer är ju att den blir irriterad att bli ifrån tagen maten när den är hungrig, det man skapar är ju att hunden med all sannolikhet blir vaktig med maten, så fort det kommer en hand nära så smäller det... Jag brukar lägga i nått gott i skålen så att dom får en positiv bild av att, när en hand kommer till matskålen så kommer det också nått GOTT!! Man kan ju bara gå till sig själv, hur jävla glad skulle man bli om man sitter där jättehungrig & nån kommer & rycker tallriken av en hela tiden, jag skulle bli flyförbannad... Hoppsan vilken roman detta blev... Man skulle ju kunna skriva hur mycket som helst, hi,hi, ;)

2010-04-29 @ 09:48:29
URL: http://gronstacity.blogg.se/
Postat av: Carita

En liten kommentar.

Det man oftast glömmer är om man bestraffar hunden så bestraffar man också att den är med mig och belönar jag hunden så belönar jag också att den är med mig,nog så viktigt att tänka på.

2010-04-30 @ 19:57:01
Postat av: Pernilla, Matte till Raven

Svar till Carita: Så SANT =)

2010-04-30 @ 22:23:07
URL: http://gronstacity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0